Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Aktywnie po zdrowie

Uzależnienie od papierosów

Uzależnienie od papierosów

Palenie tytoniu jest główną, możliwą do wyeliminowania, przyczyną zgonów i chorób układu oddechowego. Jest to choroba przewlekła, wymagająca stałej uwagi, poradnictwa i leczenia.

 

Jak rozpoznać uzależnienie od tytoniu?

 

Stwierdzenie 3 lub więcej spośród następujących objawów:

 

-Odczucie potrzeby palenia

 

-Trudności w kontrolowaniu zachowań związanych z paleniem

 

-Tolerancja dawki (oznacza to, że z biegiem czasu potrzeba coraz częstszego palenia)

 

-Postępujące zaniedbywanie innych zainteresowań z powodu palenia

 

-Kontynuowanie palenia pomimo wiedzy na temat jego szkodliwego wpływu na organizm

 

-Występowanie nikotynowego zespołu abstynencji (wyróżniamy objawy subiektywne, takie jak: psychiczny „głód” nikotyny, niepokój, napięcie, nerwowość, trudności w koncentracji uwagi i odprężeniu się, poczucie dyskomfortu, obniżony nastrój, zaburzenia snu, zwiększony apetyt; objawy obiektywne: obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, zwolnienie akcji serca, zaburzenia pamięci i wybiórczej uwagi, przyrost masy ciała)

 

 

Do oceny stopnia uzależnienia od nikotyny używa się tzw. testu Fagerströma:


• Jak szybko po przebudzeniu zapalasz pierwszego papierosa? 

 

o do 5 minut - 3 punkty

o 6 - 30 minut - 2

o 31 - 60 - 1

o powyżej 60 minut – 0

 

 

• Czy masz trudności z powstrzymaniem się od palenia w miejscach, w których jest to zakazane? 

 

o tak - 1

o nie – 0

 

• Z którego papierosa jest Ci najtrudniej zrezygnować? 

 

o Z pierwszego - 1

o Z każdego innego - 0

 

 

• Ile papierosów wypalasz w ciągu dnia? 

 

o mniej niż 11 - 0

o 11 - 20 - 1

o 21-30 - 2

o powyżej 31 -3

 

 

• Czy częściej palisz papierosy w ciągu pierwszych godzin po przebudzeniu, niż w pozostałej części dnia? 

 

o tak - 1

o nie - 0

 

 

• Czy palisz papierosy nawet wtedy, kiedy jesteś tak chory/a że musisz leżeć w łóżku przez większość dnia? 

 

o tak - 1

o nie – 0

     

 

Interpretacja wyników:


• suma punktów 0 - 3 świadczy o niskim stopniu uzależnienia od nikotyny

• suma punktów 4 - 6 świadczy o średnim stopniu uzależnienia od nikotyny

• suma punktów powyżej 6 punktów świadczy o silnym stopniu uzależnienia od nikotyny.

 

Silny stopień uzależnienia jest wskazaniem do leczenia zastępczego w trakcie odzwyczajania się od nałogu palenia.

 

Kilka informacji na temat biologii działania: 


Główny alkaloidem tytoniu jest nikotyna. 1 gram tytoniu przeciętnie znajdujący się w papierosie, zawiera jej 1-2% w postaci związków z kwasami organicznymi. Palenie papierosa jest rodzajem suchej destylacji środka roślinnego w nim zawartego. W czasie palenia ok. 30% nikotyny jest wciągane głównym strumieniem do jamy ustnej, następnie do płuc, pozostała ulega spaleniu. W związku z tym do krwi może się dostać 0,5-3 mg nikotyny z jednego papierosa, w zależności od sposobu palenia (zaciągania się). Wiemy obecnie, że jednorazowe, szybkie wstrzyknięcie człowiekowi 50-75 mg winianu nikotyny wywołałoby natychmiastową śmierć. Taka dawka może się znajdować w jednym papierosie, nikt jednak nie umiera z powodu wypalenia jednego papierosa: wchłania się 1-2 mg nikotyny a reszta ulega spaleniu. Ponadto nikotyna jest szybko metabolizowana, unieczynniona w wątrobie i wydalana z moczem. Po ok. 2 godzinach od wypalenia 3 papierosów 90% wchłoniętej nikotyny rozkłada się lub wydala. 

 

Małe dawki nikotyny pobudzają odpowiednie receptory w ośrodkowym układzie nerwowym oraz m.in.  w rdzeniu nadnerczy co powoduje wyrzut katecholamin (zaliczamy do nich np. adrenalinę). Ośrodkowe pobudzenie może być odczuwane jako miłe pobudzenie lub uspokojenie w zależności od stanu emocjonalnego oraz indywidualnych skłonności palacza.

 

Dym tytoniowy zawiera kilka tysięcy związków chemicznych z czego ponad 40 to substancje rakotwórcze. Prowadzi on do powstania kilkunastu lokalizacji nowotworowych. Najsilniejszy jest oczywiście związek z nowotworami złośliwymi płuc, poza tym: krtani, gardła, przełyku, jamy ustnej, trzustki, pęcherza moczowego. Palenie zwiększa również ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Co ważne dla przyszłych rodziców, ma związek z takimi problemami jak niska masa urodzeniowa noworodka a nawet zespół nagłej śmierci noworodka. Pamiętajmy również że dym tytoniowy szkodzi nie tylko nam ale również osobom w naszym otoczeniu, jest to tzw. palenie bierne.

 

 

Problem przyrostu masy ciała związany z zaprzestaniem palenia tytoniu

Zaprzestanie palenia tytoniu prowadzi do przyrostu masy ciała u 80-90% osób osiągających stan abstynencji ale przekracza 10 kg tylko u 10-20%. Jest to trwały przyrost masy ciała chyba że dołożymy szczególnych starań aby mu zapobiec lub ponownie schudnąć (warto jest podjąć działanie zanim przytyje się kilka kilogramów więcej a schudnięcie stanie się jeszcze trudniejsze). Przed rozpoczęciem walki z nałogiem warto skorzystać z pomocy lekarza, który poinformuje o możliwościach terapeutycznych a także zajmie się monitorowaniem postępów oraz wagi. 

 

 

Czy przejście na dietę w czasie rezygnacji z nałogu jest dobrym pomysłem?

Jednoczasowe przejście na dietę w czasie podejmowania próby zaprzestania palenia może utrudniać zerwanie z nałogiem jeśli wiąże się z uczuciem głodu. Istnieje ścisłe powiązanie neurofizjologiczne pomiędzy potrzebą zapalenia i zaspokojenia głodu. W związku z tym wielu ekspertów poleca nieprzechodzenie na dietę okresie zaprzestawania palenia tytoniu aczkolwiek dane nie są jednoznaczne.

 

Podsumowując, palacze powinni wiedzieć że palenie jest tak samo szkodliwe jak patologiczna otyłość (BMI>40 kg/m2) oraz że korzyści zdrowotne z zaprzestania palenia nie tylko zdecydowanie przeważają nad ryzykiem związanym z przyrostem masy ciała, ale występują pomimo tego ryzyka. Tak więc do dzieła! 

 

 lek. Hanna Brzozowska

 

Bibliografia:

M. Jarema, J. Rabe-Jabłońska „Psychiatria” str. 115-116

A. Szczeklik „Choroby wewnętrzne” kompendium, str. 439-441

Medycyna praktyczna nr 11/2012 „Przyrost masy ciała związany z zaprzestaniem palenia tytoniu- jak postępować” str. 59-62

 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved