Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Zdrowe żywienie

Czym zastąpić cukier?

Czym zastąpić cukier?

Polacy zdecydowanie spożywają zbyt dużo cukru. Ten nadmiar niewątpliwie wiąże się z pogorszeniem stanu zdrowia a zwłaszcza  przyrostem masy ciała, rozwojem insulinooporności, stłuszczeniem wątroby, cukrzycą typu 2 czy chorobami układu krążenia.  

 

Naukowcy opracowali różnego rodzaju sztuczne substancje słodzące, starając się zaspokoić apetyt na słodycze, ale bezpieczeństwo i wpływ tych substancji chemicznych na ludzki organizm wzbudza wątpliwości. Ludzie coraz częściej szukają bardziej zdrowych i  naturalnych alternatyw dla cukru. Prawda jest taka, że naturalne nie zawsze musi oznaczać zdrowe. 

 

Miód

Pszczoły produkują miód z nektaru roślin kwiatowych. Kolor, smak i zawartość przeciwutleniaczy w miodzie zależą od kwiatu dostarczającego nektaru. Zawiera różne cukry, głównie fruktozę. Działa przeciwbakteryjnie i łagodząco. W badaniu z 2007 roku wykazano, że miód gryczany zmniejszał nocny kaszel i poprawiał jakości snu u dzieci z zakażeniami górnych dróg oddechowych lepiej niż leki. Nie należy jednak podawać go dzieciom przed ukończeniem 1 roku życia. 

 

Syrop klonowy

Jednym z najbardziej popularnych substancji słodzących na rynku jest syrop klonowy. Zawiera składniki mineralne, takie jak mangan i cynk. Posiada również niewielkie ilości polifenoli, które są przeciwutleniaczami. Ten w 100% naturalny słodzik podnosi poziom cukru we krwi wolniej dużo wolnej niż biały zwykły cukier. 

 

Syrop z agawy

Syrop z agawy cieszy się coraz  większą popularnością. Jest jednak dużo bardziej przetworzony niż wielu z nas zdaje sobie sprawę. Ma barwę od bladej do ciemnego bursztynu. Powstaje przez potraktowanie nektaru roślin agawy enzymami do rozkładania węglowodanów złożonych. Jest 10 razy słodszy niż cukier, ale ma również więcej kalorii. Posiada w swoim składzie znikome ilości składników mineralnych, np. żelaza, wapnia, potasu i magnezu. U wegan często zastępuje miód, jednak rozpuszcza się łatwiej w cieczach, więc jest chętnie stosowany do słodzenia napojów czy drinków. Podczas gdy większość naturalnych substancji słodzących składa się mniej więcej 50/50 z  glukozy i fruktozy, syrop z agawy to w 90% fruktoza. Ponieważ fruktoza nie powoduje skoków cukru we krwi , początkowo uważano że agawa  to doskonały  wybór dla osób z cukrzycą. Obecnie jednak uważa się, że zbyt duże spożycie fruktozy ma poważne konsekwencje dla zdrowia, ponieważ nasza wątroba może przetwarzać ją w zasadzie bez przerwy. 

 

Stewia

Moda na stewię trwa. Jest to krzew początkowo uprawiany w Ameryce Południowej.  Ekstrakt z liści tej rośliny jest około 200 razy słodszy od cukru. Ta intensywna słodycz pochodzi z glikozydów. Liście stewii nie zawierają kalorii. Stewia jest rośliną bezpieczną dla człowieka, niewątpliwie może pomagać w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi. Ekstrakt z liści stewii jest używany w niektórych napojach gazowanych, napojach sportowych, czy piwie. 

 

Owoc mnicha

Znany również jako Luo Han Guo, był używany w południowych Chinach od wieków jako środek na kaszel i ból gardła. Jest słodszy od cukru stołowego i podobnie jak stewia nie zawiera kalorii. Zawiera w swoim składzie przeciwutleniacze oraz sporo składników mineralnych. Badania wykazują również działanie przeciwzapalne oraz przeciwcukrzycowe. Jest to niewątpliwie środek bezpieczny i dobra alternatywa dla cukru.  Słodki smak uzyskuje  z przeciwutleniacza – mogrozydu. 

 

Cukier z palmy kokosowej

Środek słodzący w znacznej części składający się z sacharozy (nawet 80%). Ubogi skład w składniki mineralne. Ma lekko orzechowy smak, podobny do cukru brązowego. Póki co niewiele dostępnych badań naukowych dotyczących tego składnika. 

 

Wybierając zatem zamiennik cukru, musimy podejść do tego z rezerwą. Nektar z agawy dla przykładu może być dobry dla osób cierpiących na cukrzycę, ponieważ nie podnosi poziomu cukru we krwi w takim stopniu jak cukier. Jednak syrop ten składa się głównie z fruktozy więc może przyczynić się do chorób wątroby i powodować inne istotne niekorzystne efekty metaboliczne. Dzieje się tak dlatego, że w przeciwieństwie do glukozy, fruktoza jest metabolizowana wyłącznie w wątrobie.  Nadmiar fruktozy jest niekorzystny dla naszego organizmu, wątroba zacznie przetwarzać ją w tłuszcz. Może to prowadzić do  jej stłuszczenia, co zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy, a także może prowadzić do wyższych poziomów cholesterolu LDL, zwiększając tym samym  ryzyko chorób serca. Dieta bogata we fruktozę może również zwiększyć odporność na insulinę oraz poziom trójglicerydów. 

 

Jak widzimy nie każdy zamiennik jest dobry- cukier z palmy kokosowej to w 80% sacharoza, wszystkie oparte na fruktozie też niekoniecznie będą dobrą alternatywą. Nie zawsze warto więc ulegać modzie, biorąc pod uwagę zestawienie, polecamy wypróbować stewię w listkach oraz owoc mnicha. 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved