Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Zdrowe żywienie

Jaka dieta pomoże przy Hashimoto?

Jaka dieta pomoże przy Hashimoto?

Choroba  Hashimoto to przewlekłe zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym. Częściej chorują kobiety niż mężczyźni, lecz może ona dotknąć je w każdym wieku. Często zapadają na nią również kobiety krótko po porodzie. Choroba może przebiegać bez żadnych objawów, lecz niektóre z nich często są przez chorych bagatelizowane np. zmęczenie czy senność. 

 

Do innych objawów charakteryzujących Hashimoto należą również kłopoty z koncentracją i pamięcią, zmienność nastrojów, skłonność do depresji, marzniecie, zmiany skórne, wypadanie włosów, obfite miesiączki, bóle mięśni i stawów, podwyższony poziom cholesterolu oraz zaparcia. Jednak najczęstszym problemem związanym z chorobą Hashimoto jest gwałtowne przybieranie na wadze i nieskuteczne odchudzanie mimo różnego rodzaju diet. 

 

Jak już niejednokrotnie próbowaliśmy udowodnić, odpowiednie żywienie jest skuteczną metodą wspomagającą leczenie farmakologiczne. Nie inaczej jest w przypadku Hashimoto. 

 

Oto ogólne zalecenia żywieniowe:

 

Swoje leczenie dietetyczne warto rozpocząć od wprowadzenia stałych godzin posiłków. W ciągu dnia chorzy podobnie jak osoby zdrowe powinny jadać 5 posiłków w odstępach co 3-4 godziny. Pierwszy posiłek warto zjeść jak najszybciej po przebudzeniu a ostatni, czyli lekką kolację około 2-3 godzin przed snem. 

 

Badania naukowe potwierdzają również skuteczność wprowadzenia diety bezglutenowej w leczeniu Hashimoto. Oznacza to więc konieczność nauczenia się dokładnego czytania etykiet, pamiętając o tym, iż gluten nie występuje jedynie w oczywistych, mącznych produktach, lecz jest składnikiem wielu innych produktów żywnościowych. Znajdziemy go między innymi w wędlinach,  sosach, deserach, przetworach owocowych i warzywnych, przetworach nabiałowych, lodach, przyprawach, czekoladzie a nawet lekach przeciwbólowych czy preparatach witaminowych. 

 

Warto również wyeliminować lub przynajmniej ograniczyć w swojej diecie nabiał i mleko krowie. Można zastąpić je mlekiem kokosowym, migdałowym, ryżowym czy słonecznikowym.  

 

Dodatkowo powinno się wyrzucić z diety produkty sojowe, ponieważ jak dowodzą badania soja może zaburzać działanie leków stosowanych przy chorobie Hashimoto. 

 

Na koniec nie zaleca się osobom chorym spożywania dużej ilości warzyw kapustnych. Jeśli ciężko nam z nich zrezygnować pamiętajmy o prawidłowym ich przygotowaniu- powinno się je gotować w dużej ilości wody, bez przykrycia. W ciągu pierwszych minut zawarte w nich glukozynolany przechodzą do wody i stają się lotne.

 

To tyle jeśli chodzi o ograniczenia. Co natomiast warto zwiększyć w codziennej diecie?

 

Przede wszystkim postawić na produkty zawierające selen. Ten wyjątkowy pierwiastek reguluje prace układu autoimmunologicznego, a jak już wiemy choroba Hashimoto ma podłoże właśnie autoimmunologiczne. Selen znajdziemy przede wszystkim w produktach taki jak orzechy, drożdże piwne i grzyby. Nie zapominajmy o witaminach, zwłaszcza A, C i E, które zwiększają wchłanianie selenu.

 

Codzienną dietę warto również wzbogacić w witaminę E oraz D. Jeśli obawiamy się, że nasza dieta nie dostarcza tych witamin w odpowiednich ilościach, warto rozważyć suplementację. Pamiętajmy, że ilość witaminy D możemy zwiększyć w naszym organizmie poprzez częste przebywanie na słońcu, jednak w okresie od września do marca warto ją przyjmować dodatkowo. 

 

Co do diety osoby chorej na Hashimoto, powinna opierać się na węglowodanach złożonych, dobrych tłuszczach i chudym mięsie. 

 

Jako dodatek do dań obiadowych można wybierać spośród:


- kaszy jaglanej

- kaszy gryczanej

- ryżu

- komosy ryżowej

- amaranatusa

 

 

Dodatkowo spożywamy płatki owsiane, mąkę kukurydzianą, ziemniaczaną i ryżową. 

 

 

Źródłem wspomnianych zdrowych tłuszczów powinny być:

 

- olej lniany, oliwa z oliwek, olej rzepakowy

- tłuste ryby, owoce morza

- strączki, pestki, nasiona, orzechy

 

 

Mięsa warto wybierać typowo chude a wędliny najlepiej przygotowywać w domu np. z indyka. Do tego wzbogacamy naszą dietę o jaja, warzywa (zielone zwłaszcza) oraz sezonowe owoce. Polecane techniki kulinarne to pieczenie, duszenie i  gotowanie na parze. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved