Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Zdrowe żywienie

Bóle migrenowe a żywność

Bóle migrenowe a żywność

Migreny, każdy kto je miewa, wie jak bywają uciążliwe. Nawracają i często wykluczają nas z całego dnia. Badania wskazują, że migreny występują dziedzicznie i większość chorujących ma w rodzinie podobne przypadki. Klasyczne objawy migreny to nudności, wymioty, zaburzenia widzenia lub słuchu czy bardzo duża wrażliwość na światło i dźwięk. Migreny mogą być powodowane przez czynniki żywieniowe, o czym często zapominamy, wiążąc ten przykry stan z „takim już naszym urokiem”. Być może wystarczy przeanalizować swój jadłospis i poszukać przyczyn innego rodzaju?

 

 

Potencjalne wyzwalacze


Istnieje wiele potencjalnych wyzwalaczy migreny związanych z jedzeniem.  Żywność może wywoływać neurochemiczne efekty u osób podatnych. Dodatkowo może powodować uwalnianie mediatorów układu odpornościowego, takich jak cytokiny zapalne. Często przyczyną mogą być substancje chemiczne, zawarte w żywności, takie jak tyraminy , oktopaminy,  fenyloetyloaminy i histaminy.

 

Dodatki do żywności, takie jak azotany, występujące  w wędlinach, również są związane z występowaniem migren. Podobnie działa powszechnie stosowany w żywności glutaminian sodu, który znajdziemy między innymi w sosie sojowym, mięsach, azjatyckich potrawach czy produktach wysoko przetworzonych. 

 

Do innych substancji uważanych za wyzwalacze migrenowych bólów głowy należą garbniki i fenole, zawarte w czarnej herbacie, bananach, jabłkach oraz siarczyny, które znajdziemy przede wszystkim w winach. Często winowajcą może być także kofeina! 

 

Pomóc określić przyczynę żywieniową migren może prowadzenie dziennika spożywanych produktów. Należy jednak pamiętać, że niektóre reakcje nie zawsze są natychmiastowe i mogą wystąpić kilka dni po spożyciu! Dziennik z pewnością pomoże udokumentować częstotliwość i nasilenie migren, ale również sprawdzenie innych ewentualnych przyczyn złego samopoczucia np. comiesięczne migreny mogą być związane z kobiecym cyklem miesiączkowym a nie jedzeniem! Objawem migrenowych bólów głowy może być także odwodnienie lub pomijanie posiłków. W dzienniku warto również zapisywać przyjmowane suplementy lub leki, które często zawierają  substancje pomocnicze, powodujące migreny. 

 

Kolejnym powodem nawracających migrenowych bólów głowy może być celiakia oraz nietolerancja na gluten, a także niedobory witamin i minerałów, chociażby magnezu. 

 

Dieta często odgrywa ważną rolę w patofizjologii migreny, gdyż 60% do 80% układu odpornościowego znajduje się właśnie w jelitach! Nasz organizm może odbierać składniki zawarte w pokarmach jako obce i niebezpieczne. System uwalnia wówczas mediatory takie jak cytokiny, leukotrieny lub prostaglandyny, które z kolei wywołują objawy kliniczne, czyli stan zapalny. Następuje aktywacja receptorów bólu, zaburzenia neurologiczne i endokrynologiczne lub obrzęki. Efekty widzimy i czujemy w postaci np. migreny, ale również zespołu jelita drażliwego, egzemy, przewlekłego zmęczenia, reumatoidalnego zapalenia stawów. 

 

Dlaczego jeden pokarm wywołuje migreny u jednego człowieka a u drugiego nie? Cóż, każdy człowiek ma unikalny system odpornościowy. Reakcja może być dodatkowo zależna od dawki. 

 

Pamiętajmy, że chcąc poznać przyczynę nawracających migren warto wpierw wykluczyć czynniki środowiskowe i hormonalne. Potem należy wyeliminować znane wyzwalacze w żywności. Jeśli nadal doświadczamy migren warto określić wrażliwość na różne składniki zawarte w żywności wykonując testy alergii IgE niezależnej (IgG). Na tej podstawie można stworzyć indywidualną dietę tzw. eliminacyjno-rotacyjną. Oczywiście bardzo ważne by być pod opieką dietetyka, który zadba by dieta była dobrze zbilansowana. Dzięki temu będziemy mieć pewność, iż nasza dieta nie tylko jest pozbawiona mediatorów zapalnych, powodując tym samym  zmniejszenie objawów, lecz zapewnia także wszystkie potrzebne składniki pokarmowe i mikroelementy. 

 

 

Najczęstsze  wyzwalacze migren:

 

• Dojrzałe sery (np, ser pleśniowy, ser cheddar, feta, gorgonzola, parmezan)

• Alkohol, zwłaszcza wina

• Zupy

• Niektóre ziarna (np, bób) 

• Czekolada

• Orzechy

• Oliwki

• Cebula

• Przejrzałe awokado, pomidory, i banany

• Rodzynki

• Wędzone i marynowane produkty

• Sos sojowy

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved