Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Zdrowe żywienie

Jak wykryć alergię pokarmową?

Jak wykryć alergię pokarmową?

Obecnie częściej niż „alergia pokarmowa” używa się określeń „nadwrażliwość” lub „nietolerancja”. Jednak nie jest istotne jak ją nazwiemy- ważne, że u wielu osób jej rozpoznanie może wyeliminować poważne i uciążliwe dolegliwości. Błędna interpretacja reakcji naszego organizmu skazuje niestety przeważnie pacjentów na wieloletnie cierpienia. 

 

Różnica między typową alergią pokarmową a zespołem nadwrażliwości polega na tym, że w przypadku alergii wystarczy już mały kęs by w szybkim tempie wywołać burzliwą reakcję organizmu, takich jak swędzenie ust, pokrzywka, astma czy nawet wstrząs uczuleniowy. 

 

W klasycznym przypadku alergii pokarmowej jest odpowiedź układu odpornościowego, który rozpoznaje wprowadzone do organizmu białka jako wrogie i wymagające zwalczenia, podobnie jak dzieje się w przypadku wirusów i bakterii. Układ odpornościowy wytwarza przeciwciała zwane immunoglobulinami E (IgE), które rozpoczynają atak na alergeny powodując uwalnianie z tkanek histaminy i innych substancji chemicznych. Te właśnie wywołują objawy reakcji alergicznej. 

 

Zgodnie z badaniami naukowymi, najczęściej wywołującymi reakcję alergiczną pokarmami są:


- kasze z pszenicy i kukurydzy

- przetwory mleczne

- kofeina

- drożdże

- owoce cytrusowe

 

 

Jak wykryć przewlekłą alergię pokarmową?


Jeśli podejrzewamy, że jakiś pokarm może działać na nas uczulająco warto wykryć tę przyczynę metodą prób i błędów. Pokarmy, które nas uczulają mogą dodatkowo nasilać inne przewlekłe schorzenia, takie jak reumatyzm, migreny, biegunka, bóle brzucha czy zaburzenia nastroju. 

 

Po pierwsze by wykryć ów pokarm, przestań jeść jeden z podejrzanych winowajców przez około tydzień. Warto zacząć od tych najczęstszych- mleka i jego przetworów, pszenicy lub kukurydzy. Należy pamiętać o dokładnym czytaniu etykiet różnych produktów żywnościowych, w których aż roi się od dodatków. Przykładem są produkty wysokoprzetworzone takie jak chrupki czy krakersy. Mogą one zawierać białko mleczne (kazeinę), gluten oraz substancje słodzące pochodzące z kukurydzy!

 

Podczas tego tygodnia uważnie obserwuj swój organizm. Zwróć uwagę na konsystencję stolca lub ewentualne bóle głowy. Dla upewnienia czy rzeczywiście dany pokarm jest winowajcą można wykonać tzw. test prowokacyjny. Przez kolejny tydzień znów wprowadź do diety podejrzewany produkt. Nawet większe jego ilości. 

 

 

Spożywaj w zależności od tego, co podejrzewasz: 

 

Przetwory mleczne- chude mleko, jogurt, twarożek

Pszenica- chleb, kasza, makarony 

Kukurydza- ziarna, płatki, chrupki , naleśniki 

 

 

Zaobserwuj czy czujesz się gorzej i czy wracają dolegliwości, takie jak ból, zmęczenie czy niestrawność. Pamiętaj jednak, że objawy mogą wystąpić z opóźnieniem- po 2-3 dniach. 

 

Jednak taki test prowokacyjny zaleca się wykonać tylko pod warunkiem, że dolegliwości nie były bardzo intensywne. Jeśli kiedykolwiek występowały ostre reakcje po ich spożyciu lub podejrzewasz uczulenie na dany produkt- od razu udaj się do lekarza. Bezwzględnie unikaj tych produktów! Spożywanie ich nawet w niewielkich dawkach może wywołać groźne dla życia reakcje, włączając wstrząs uczuleniowy!

 

Jeśli jednak żadne z tych produktów nie wywołały reakcji organizmu, włączaj kolejno mąkę, mleko, soję i jajka. Jeśli wciąż nie obserwujesz żadnej odpowiedzi, wykonaj test (skórny lub badanie krwi).  

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved