Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Zdrowa żywność

Ziemniaki

Ziemniaki

Gotowane, pieczone, w postaci puree czy frytek- ziemniaki są niezwykle popularne i towarzyszą nam dość często. Należą one do rodziny psiankowatych, tej samej, która obejmuje warzywa takie jak pomidory czy paprykę. Istnieje około 100 odmian ziemniaków jadalnych. Różnią się rozmiarem, kształtem, kolorem, smakiem czy zwartością skrobi. Najczęściej widzimy ziemniaki brązowe czy beżowe, ale istnieją także i takie, mające barwę głębokiego fioletu. 

 

Ziemniaki pochodzą z górskich regionów Ameryki Południowej. W przeciwieństwie do wielu innych produktów spożywczych, mogły być uprawiane na dużych wysokościach typowych dla tego obszaru. Ziemniaki zostały sprowadzone do Europy przez hiszpańskich odkrywców na początku XVI wieku. Ponieważ są dobrym źródłem witaminy C, były spożywane na statkach hiszpańskich, aby zapobiec szkorbutowi. 

 

Dziś ziemniak jest niewątpliwie jednym z najbardziej popularnych warzyw na całym świecie. Obecnie głównymi producentami ziemniaków należą Polska, Rosja, Indie, Chiny i Stany Zjednoczone.

 

Ziemniaki są bardzo popularnym produktem. Niestety większość ludzi spożywa je w formie tłustych frytek i chipsów. Dodatkowo nawet inne formy obróbki, np. ziemniaki pieczone często łączone są z produktami, takimi jak śmietana, masło, ser żółty czy boczek. Takie kombinacje sprawiają, że ziemniaki cieszę się złą sławą, zwłaszcza przez osoby, pragnące odżywiać się zdrowo i dietetycznie. Zapominamy jednak, że jeśli zmienimy sposób obróbki, eliminując chociażby smażenie, ziemniaki okazują się być zdrowym warzywem, mogącym zapewnić ochronę przed chorobami układu krążenia i nowotworami. 

 

Ziemniaki to przede wszystkim bardzo dobre źródło witaminy B6, kwasu pantotenowego, niacyny czy witaminy C i mikroelementów, takich jak potas, miedź, mangan i fosfor. To także źródło błonnika. 

 

Ziemniaki zawierają także różne składniki odżywcze, które wykazują działanie antyoksydacyjne. Wśród tych ważnych związków prozdrowotnych są karotenoidy, flawonoidy i kwas kawowy, a także unikalne białka przechowywania bulw, takie jak patatyna, które wykazują aktywność wobec wolnych rodników.

 

Naukowcy z brytyjskiego Instytutu Badań Żywności zidentyfikowali w ziemniakach związki mające zdolność do obniżania ciśnienia krwi. Wcześniej odnaleziono je jedynie w egzotycznych roślinach Lycium chinense, których kora ziołowa jest używana do infuzji w chińskiej medycynie. Po tym znalezisku naukowcy postanowili bliżej przyjrzeć się także i pomidorom, gdyż należą do tej samej rodziny psiankowatych. Również w nich odkryto te same związki. 

 

Jak wspomnieliśmy ziemniaki to cenne źródło witaminy B6. Jest ona zaangażowana w ponad 100 reakcji enzymatycznych. Enzymy są białkami, które ułatwiają reakcje chemiczne. Witamina B6 jest niezbędna do tworzenia praktycznie wszystkich nowych komórek w organizmie. Białka, aminokwasy czy kwasy nukleinowe wymagają witaminy B6 do syntezy. Dodatkowo witamina B6 odgrywa wiele ról w naszym układzie nerwowym. Między innymi jest niezbędna do tworzenia neuroprzekaźników, umożliwiających przesyłanie wiadomości z jednego nerwu do drugiego. Witamina B6 jest również niezbędna do tworzenia serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Jej brak może być związany z powstawaniem depresji. Inne hormony, które potrzebują witaminy B6 to melatonina, adrenalina czy noradrenalina.  Ponadto witamina B6 odgrywa niezwykle ważną rolę w metylacji. Jest to proces w którym grupy metylowe są przenoszone z jednej cząsteczki do drugiej. Poprzez metylację, w naszym organizmie jest możliwe przeprowadzanie wielu reakcji chemicznych. Przykładowo w ten właśnie sposób włączane i wyłączane są geny. Jest to szczególnie ważne w profilaktyce nowotworów, ponieważ jednym z genów, który mogą być włączany i wyłączany jest gen supresorowy nowotworów. Innym przykładem zapobiegania nowotworom poprzez proces metylacji jest dołączanie grupy metylowej do substancji toksycznych, co zmniejsza ich toksyczność i sprzyja ich usuwaniu z organizmu. Metylacja jest związana także z układem sercowo-naczyniowym. Zmienia ona potencjalnie niebezpieczną cząsteczkę zwaną homocysteiną w substancję łagodną dla naszego organizmu.  Ponieważ homocysteina może bezpośrednio doprowadzać do uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych, znacznie zwiększa ryzyko powstawania miażdżycy. Ponadto wyższe poziomy homocysteiny związane są ze zwiększonym ryzykiem zawału serca i udaru. Spożywanie produktów bogatych w witaminę B6 może pomóc utrzymać niski poziom homocysteiny. 

 

Jak wybierać dobre ziemniaki?


Zwłaszcza w hipermarketach często znajdujemy ziemniaki wygodnie zapakowane w plastikowe torby. Jednak zdecydowanie korzystniej kupować je luzem.

 

Nie tylko pozwala to lepiej kontrolować ziemniaki pod względem ich ewentualnych uszkodzeń, ale plastikowe torby nie są perforowane i mogą powodować gromadzenie się wilgoci, która może negatywnie wpłynąć na nasze ziemniaki.

 

Dobre ziemniaki powinny być mocne, dobrze wykształcone i stosunkowo gładkie. Powinny być także  wolne od próchnicy, która często manifestuje się jako mokra lub sucha zgnilizna. Ponadto, nie powinny być one kiełkujące lub mające zabarwienie zielone, ponieważ oznacza to, że mogą zawierać toksyczne alkaloidy , które jak stwierdzono, nie tylko nadają nieprzyjemny smak, ale również mogą powodować wiele różnych problemów zdrowotnych, takich jak choroby układu krążenia i oddychania, depresja, bóle głowy i biegunka.

 

Czasami sklepy oferują już wyczyszczone ziemniaki. Powinno się jednak tego unikać, ponieważ gdy ich powłokę ochronną usuwa się przez przemywanie, ziemniaki są bardziej podatne na działanie bakterii. Ponadto, już oczyszczone ziemniaki są droższe, a ponieważ i tak będzie trzeba umyć je ponownie przed gotowaniem, ponosimy niepotrzebnie dodatkowe koszty. 

 

Ponieważ ziemniaki są zbierane zanim będą w pełni dojrzałe, są one znacznie bardziej podatne na uszkodzenia. Należy być zatem szczególnie ostrożnym przy ich zakupie i wybierać te wolne od przebarwień i uszkodzeń. 

 

Jak przechowywać ziemniaki? 


Idealny sposób na przechowywanie ziemniaków to ciemne, suche pomieszczenie, o temperaturze między 7-10C. W wyższych temperaturach, a nawet w temperaturze pokojowej, ziemniaki zaczynają kiełkować i mogą odwodnić się przedwcześnie. Niestety część z nas nie dysponuje piwnicą, która dostarcza właśnie takich optymalnych warunków, należy więc znaleźć miejsce jak najbardziej zbliżone by zwiększyć jakoś ich magazynowania. Przechowywać należy je w papierowej torbie lub płótnie.

 

Pamiętajmy, że ziemniaki nie powinny być  wystawione na słońce, gdyż może to spowodować rozwój toksycznych alkaloidów. Ziemniaki również nie powinny być przechowywane w lodówce, gdyż powoduje to powstawanie niepożądanego smaku. Nie przechowuj też ziemniaków w pobliżu cebuli, ponieważ gazy, które każda z nich emituje powodują wzajemną degradację. 

 

Dojrzałe ziemniaki prawidłowo przechowywane mogą być dwa miesiące. Jednak należy sprawdzać, czy chociażby jeden z nich nie jest zepsuty czy pomarszczony, ponieważ szybko może wpłynąć na jakość pozostałych. 

 

Ugotowane ziemniaki zachowają świeżość w lodówce przez kilka dni. Ziemniaków nie powinno się mrozić.

 

Porady dotyczące przygotowywania i gotowania


Skóra ziemniaka jest skoncentrowanym źródłem błonnika pokarmowego, więc aby uzyskać jak najwięcej wartości odżywczych z tego warzywa, powinno się go nie obierać i spożywać zarówno ciało i skórę. Jednak rzadko się tak zdarza. Należałoby wtedy przede wszystkim ziemniaki dokładnie wyszorować pod zimną bieżącą wodą tuż przed gotowaniem, a następnie usunąć głębokie dołki i siniaki. Jeśli decydujemy się na tradycyjne obieranie, należy zrobić dokładnie, usuwając jedynie cienką warstwę skóry, a tym samym utrzymamy składniki odżywcze, które znajdują się tuż pod skórą.

 

Ziemniaki powinny zostać oczyszczone i pocięte tuż przed gotowaniem w celu uniknięcia przebarwień, które występują w przypadku wystawienia na działanie powietrza. Jeśli nie możemy ugotować ich natychmiast po cięciu, należy umieścić je w misce z zimną wodą, do którego dodano odrobinę soku z cytryny, ponieważ zapobiega to ciemnieniu i pomoże również utrzymać  kształt w trakcie gotowania. Ziemniaki są również wrażliwe na niektóre rodzaje metali, które mogą spowodować ich odbarwianie, stąd należy unikać gotowania ich w żelaznych lub aluminiowych garnkach oraz używać cięcia noża ze stali węglowej.

 


Powrót


Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym
Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved