Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Zdrowa żywność

Truskawki

Truskawki

Słodkie, aromatyczne, czerwone. Spożywamy je w czerwcu, często ze śmietaną i cukrem. Mowa oczywiście o truskawkach. Są najbardziej popularnym rodzajem owoców jagodowych na świecie. 

 

Chociaż istnieje ponad 600 odmian truskawek, które różnią się smakiem, wielkością i fakturą, można zidentyfikować truskawki jako czerwone owoce, mające małe nasiona, przenikające przez ich powierzchnię oraz małą, zieloną czapeczkę.  Uprawiane komercyjnie truskawki pochodzą najczęściej z  gatunku Fragaria ananassa . Uprawiane są od prawie 300 lat. 

 

W 1714 roku, francuski inżynier wysłany do Chile i Peru do monitorowania działań w tych krajach, odkrył truskawki charakterystyczne dla tego regionu, które były znacznie większe, niż te uprawiane w Europie. Przywiózł zatem wiele sadzonek z powrotem do Francji, które następnie zostały obsadzone. Truskawka, podobnie jak wiele innych owoców w tym czasie, pozostawały towarem luksusowym, które spożywali jedynie ludzie bogaci ,aż do połowy 19 wieku. 

 

Ze względu na ich wyjątkowe właściwości zarówno antyoksydacyjne i przeciwzapalne truskawki mają istotne znaczenie we wspieraniu układu krążenia i zapobieganiu jego chorobom, regulacji cukru we krwi oraz profilaktyce pewnych typów nowotworów, w tym raka sutka, raka szyjki macicy, raka okrężnicy i raka przełyku.

 

Zarówno nasze serce jak i naczynia krwionośne potrzebują ochrony przed utlenianiem oraz stanami zapalnymi. Truskawki wydają się być zatem świetnym rozwiązaniem- zawierają składniki odżywcze działające przeciwutleniająco i przeciwzapalnie. 

 

Truskawki to przede wszystkim znakomite źródło witaminy C. Przeprowadzano badania naukowe w Iranie, porównując 66 różnych owoców pod względem zawartości tej właśnie witaminy. Truskawki okazały się najlepszym źródłem witaminy C. Ponadto po malinach i winogronach, truskawki przodowały w zawartości manganu. Ze względu na jego zasadniczą rolę jako kofaktora dla aktywności przeciwutleniającej enzymów, mangan jest uważany kluczowy minerał wspomagający działalność przeciwutleniającą.  

 

Antyoksydacyjne i przeciwzapalne składniki odżywcze w truskawkach: 

• Antocyjany

• Flawonoidy 

• Kwasy hydroksy-benzoesowe 

• Kwasy hydroksy-cynamonowe

• Garbniki

 

Liczne badania naukowe wykazały, że te różnorodne składniki odżywcze zawarte w truskawkach w rzeczywistości oddziaływają wspólnie w synergiczny sposób, aby zapewnić korzyści dla układu krążenia.

 

Badania wciąż potwierdzają skuteczność truskawek w zmniejszaniu utleniania tłuszczów (peroksydacji) w błonach komórkowych komórek wyściełających nasze naczynia krwionośne. Ponadto mają zdolność obniżania poziomu tłuszczów krążących, w tym cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL oraz zmniejszają aktywność angiotensyny i konwertazy angiotensyny (ACE) - enzymu, którego nadaktywność zwiększa  ryzyko wysokiego ciśnienia krwi. 

 

Jednymi z nowszych badań na temat wpływu truskawek na nasze zdrowie są niewątpliwie te dotyczące obniżania stężenia cukru we krwi. Kilka ostatnich badań wykazało, że regularne spożycie truskawek było związane z obniżeniem ryzyka  wystąpienia cukrzycy typu 2. Badacze spekulują, że odpowiedzialne za to są zawarte w truskawkach polifenole a w szczególności elagitaniny. Są znane ze zdolności do hamowania aktywności enzymu o nazwie a-amylaza. A ponieważ enzym ten jest odpowiedzialny za rozkład skrobi do prostych cukrów, mniej z nich będzie uwalnianych do krwioobiegu gdy  aktywność tego enzymu będzie zmniejszona.

 

Ponieważ chroniczne i przewlekłe zapalenie, oraz nadmierny stres oksydacyjny (brak substancji odżywczych i przeciwutleniających) są często głównymi czynnikami w rozwoju raka, truskawki mogą mu zapobiegać. Korzyści przeciwrakowe związane z spożyciem truskawek najlepiej opisano w przypadku raka sutka, raka szyjki macicy, raka okrężnicy i raka przełyku. Właściwości wszystkich składników zawartych w truskawkach nie zostały jeszcze w pełni poznane i zrozumiałe jednak ich zdolność do zmniejszenia ryzyka pewnych form raka może być związana ze zwiększeniem aktywności enzymów, takich jak katalazy lub dysmutazy, które zmniejszają z kolei aktywność enzymów pro-zapalnych, takich jak cyklooksygenazy lub ze zminimalizowaniem ekspresji enzymu indukowalnej syntazy tlenku azotu. Niezależnie od mechanizmu lub zespół mechanizmów, truskawki mogą przynieść antynowotworowe korzyści zdrowotne. 

 

Rosnący obszar badań w dziedzinie zdrowia związany ze spożyciem  truskawek obejmuje  także ich wpływ na proces starzenia. Wykazały one zwiększenie funkcji poznawczych oraz lepszą koordynację ruchów. Dodatkowo truskawki mogą okazać się pomocne w poprawie stanu jelit w zapaleniach jelita, wrzodziejącego jelita lub chorobie Crohna. Co interesujące, mimo iż truskawki zawierają stosunkowo niewielką ilość kwasu salicylowego (związek przeciwzapalny bardzo podobny do kwasu acetylosalicylowego aspiryny), niektórzy badacze sugerowali, że naturalnie w nich występujące substancje przeciwzapalne, mogą znacząca zmniejszać zapalenia w przewodzie pokarmowym, takie jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego lub choroba Crohna. Truskawki mogą być również pomocne w leczeniu schorzeń takich jak reumatoidalne zapalenie stawów czy zwyrodnienie plamki żółtej. 

 

Mimo, że badania w tych obszarach są w fazie wstępnej, unikalne połączenie składników odżywczych działających przeciwzapalnie w truskawkach mogą okazać się niezwykle istotne. 

 

Truskawki należą niestety do owoców łatwo psujących się. Wybierać należy truskawki twarde, pulchne oraz mające lśniący, głęboki czerwony kolor. Warto unikać tych mających mniej soczystą barwę oraz zielone lub żółte plamy, ponieważ mogą one być kwaśne i gorszej jakości. W pełni dojrzałe owoce będą miały nie tylko lepszy smak i teksturę, ale również więcej składników odżywczych. Pamiętajmy, że w pełni dojrzałe nie oznacza przejrzałe! Zarówno niedojrzałe jak i przejrzałe truskawki będą miały niższą zawartość witaminy C w stosunku do tych optymalnie dojrzałych. 

 

Średniej wielkości truskawki są często bardziej aromatyczne niż te, które są zbyt duże. Jeśli kupujemy truskawki paczkowane w pojemniku, upewnijmy się, że nie są one pakowane zbyt ściśle, co może doprowadzić do ich uszkodzenia. Pojemnik nie powinien wykazywać żadnych oznak zabrudzenia i wilgoci, co mogłoby doprowadzić do ewentualnego zepsucia owoców.  

 

Naukowcy specjalizujący się w żywności postanowili z bliska przyjrzeć się optymalnym warunkom przechowywania truskawek. Odkryto znaczące różnice w zachowaniu składników odżywczych w zależności od czasu, temperatury czy wilgotności ich przechowywania. Okazało się, że maksymalny czas przechowywania truskawek bez dużych strat witaminy C i przeciwutleniaczy polifenolowych wynosił 2 dni. Nie oznacza to oczywiście, że zjedzenie ich po tym czasie jest niebezpieczne czy sprawia, że są one pozbawione wartości odżywczych, lecz po prostu nie są już tak cenne. Optymalna wilgotność wyniosła 90-95%, jednak większość lodówek zapewnia wilgotność na poziomie pomiędzy 80-90%. Ponieważ cyrkulacja powietrza wewnątrz lodówki może obniżyć wilgotność, by zapewnić truskawkom lepsze warunki można umieścić je w pojemnikach chłodniczych lodówce, jeśli są dostępne. Jeśli lodówka nie posiada schowków, można użyć zamkniętego pojemnika do przechowywania. Optymalna temperatura przechowywania truskawek przez okres 2 dni okazała się stosunkowo niska i wynosiła 2 stopnie Celsjusza. 

 

Bardzo nietrwały charakter truskawek wymusza zachowanie ostrożności w ich przenoszeniu i przechowywaniu. Przed przechowywaniem w lodówce, warto usunąć truskawki, które są uszkodzone lub zanieczyszczone tak, by nie skażały pozostałych. 

 

Truskawki możnatakże śmiało mrozić. Należy uprzednio delikatnie je umyć i wysuszyć. Można usunąć czapeczkę lub pozostawić je w stanie nienaruszonym, w zależności od tego, co zamierzamy z nimi zrobić po ich rozmrożeniu. Zamrożone można je przechowywać przez okres do jednego roku. Dodatek odrobiny soku z cytryny do truskawek pomoże zachować ich kolor. Chociaż truskawki można zamrozić w całości, pokrojone lub rozdrobnione, będą utrzymywać wyższy poziom witaminy C. 

 

Truskawki bezpośrednio przed jedzeniem należy umyć pod zimną bieżącą wodą i lekko „poklepać” je w celu osuszenia.  Pozwoli to zapobiec pochłaniania przez nie nadmiaru wody, która może pogorszyć teksturę i smak truskawek. 

 


Powrót


Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym
Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved