Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Zdrowa żywność

Ananas

Ananas

Ananasy zostały odkryte przez Europejczyków w 1493 roku na karaibskiej wyspie Guadalupe. W języku angielskim noszą nazwę pineapple, ponieważ osadnikom przypominały skrzyżowanie szyszki (pine)  i jabłka (apple). Ananasy są uprawiane na Hawajach, Kostaryce, Dominikanie, Hondurasie, Brazylii, Meksyku, Salwadorze, Ekwadorze, Tajlandii, Chinach i Filipinach. 

 

Owoce te są jednym z przedstawicieli rodziny bromeliowatych- byliny owocującej po 18 miesiącach. Założenie uprawy polega na posadzeniu ściętej korony innego ananasa. Zbierane są jedynie owoce dojrzałe. 

 

Ananasy są złożone z wielu kwiatów, skupiony wokół centralnego rdzenia. Mają szeroki,  cylindryczny kształt. Włóknisty miąższ ananasów jest w kolorze żółtym i ma żywy tropikalny smak, który równoważy dwa smaki- słodki i kwaśny. Powierzchnia bliżej podstawy owoców ma większą zawartość cukru, a zatem słodszy smak. 

 

Jak już wspomniano ananasy należą do rodziny bromeliowatych, z których jednym z najważniejszych związków promujących zdrowie jest enzym-  bromelina. 

 

Bromelina jest złożoną mieszaniną substancji, które mogą być eksploatowane z pnia i rdzenia owocu ananasa. Wśród kilkudziesięciu składników, najlepiej zbadana została grupa enzymów białkowych, znanych jako proteinazy cysteinowe. Pierwotnie sądzono, że bromelina jest pomocna jedynie w procesie trawienia w przewodzie pokarmowym. Jednak dalsze badania wykazały, że wykazuje ona wiele innych korzyści dla zdrowia, powiązanych z obecnością różnych enzymów. Bromelina może być skuteczna w zapobieganiu i leczeniu zapaleń, nadmiernemu krzepnięciu krwi czy niektórym rodzajom nowotworów. 

 

Ananasy to także spore dawki witaminy C, będącej podstawowym antyoksydantem organizmu, broniącym wszystkie wodne obszary ciała przed wolnymi rodnikami, które atakują i uszkadzają zdrowe komórki. Wolne rodniki zwiększają ryzyko miażdżycy, chorób serca, powoduje skurcz oskrzeli, co prowadzi do ataku astmy, niszczą komórki jelita, przyczyniają się do bólu stawów i mogą powodować zapalenie kości i reumatoidalne zapalenie stawów. Duże dawki witaminy C okazały się skuteczne  w zapobieganiu lub zmniejszaniu objawów tych wszystkich schorzeń. Ponadto, witamina C jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i zapobiega nawracającym infekcjom ucha czy przeziębieniom i grypie. 

 

Ananasy są doskonałym źródłem manganu, który jest zasadniczym kofaktorem wielu enzymów, biorących udział w tworzeniu energii czy działających przeciwutleniająco. Przykładem jest dysmutaza ponadtlenkowa, która rozbraja wolne rodniki wytwarzane w mitochondriach (które stanowią główną fabrykę energii w naszych komórkach). Oprócz manganu, ananas jest dobrym źródłem tiaminy, witaminy B, która działa jako kofaktor w reakcjach enzymatycznych istotnych do produkcji energii.

 

Badania naukowe wskazują, że spożywanie 3 lub więcej porcji ananasa dziennie może zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną utraty wzroku u osób starszych. Ryzyko to może obniżyć się nawet o 36% w porównaniu do osób spożywających mniej niż 1,5 porcji jakichkolwiek owoców dziennie. 3 porcje dziennie ananasa mogą nieco przerażać, ale możemy go przecież spożyć w postaci shake’a, sałatek owocowych czy jako dodatek do jogurtu. Ananas świetnie smakuje jako dodatek do sałatek warzywnych z marchewką  lub tych z kurczakiem! 

 

Skóra ananasów może służyć do pozbycia się odcisków, ponieważ zmiękcza i usuwa martwy naskórek. Być może odpowiedzialna jest za to również bromelina, która rozkłada białka, lecz nie przeprowadzono na ten temat żadnych badań. 

 

Jak wybrać ananasa?


Kupując ananasa zwróć uwagę na jego wagę i wybierz tego odpowiednio ciężkiego do swojej wielkości. Rozmiar nie ma aż takiego znaczenia. Ananasy powinny być wolne od wszelkiego rodzaju plam. Warto także powąchać koniec łodygi- powinna ona przyjemnie pachnieć. 

 

 

Jak przechowywać? 


Ananas może być pozostawiony w temperaturze pokojowej przez jeden lub dwa dni przed podaniem.  Niestety jest to owoc należący do tych łatwo psujących się, więc należy je uważnie obserwować. Jeśli jeszcze nie jest gotowy do spożycia, należy owinąć go w plastikową torbę i przechowywać w lodówce, gdzie może spędzić  maksymalnie trzy do pięciu dni. Ananas, który został pocięty powinien być przechowywany w lodówce w szczelnym opakowaniu, ponieważ wtedy pozostanie świeży i zachowa więcej smaku i soczystości. Ananasa można także zamrozić, lecz proces ten znacznie wpływa na jego smak.

 

Jak obrać ananasa?


Ananasa można wyciąć w różny sposób. Niezależnie od tego jak będziemy postępować, pierwszym krokiem jest zawsze usunięcie korony i podstawy owoca- nożem. Obierając ananasa, należy umieścić go w dół i starannie odciąć skórę. Drugim sposobem jest ciąć ananasa na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne, jeśli to konieczne, a następnie ćwiartki pokroić w plastry, oddzielając miąższ od skóry. Po usunięciu skórki, tniemy ananasa do pożądanego kształtu i rozmiaru.

 

Kilka pomysłów na podanie


- Lekka sałatka z ananasem i krewetkami

Ananasa kroimy w kostkę, dodajemy posiekane krewetki, tarty imbir i odrobinę oliwy z oliwek. Doprawiamy do smaku i gotowe! Proste, szybkie i smaczne danie!

 

- Salsa

Wymieszaj pokrojonego w kostkę ananasa i paprykę chili – stworzymy prostą i smaczną salsę, która jest wyjątkowym uzupełnieniem ryb, takich jak tuńczyk, halibut, łosoś.

 

- Pieczone/ grillowane plastry ananasa

Skrop plastry ananasa syropem klonowym i piec na ruszcie aż zbrązowieje. Podawaj z jogurtem naturalnym! 

 

- Smaczny dodatek do kurczaka

Posiekany ananas, starty koper i orzechy nerkowca to świetna kompozycja do kurczaka! 

 

- Do sałatek owocowych!

Ananas jest wspaniałym dodatkiem do sałatek owocowych, szczególnie tych, które zawierają inne owoce tropikalne jak papaja, kiwi i mango.

 

- Sok jako marynata

Sok z ananasa może być podstawą do rozmaitych marynat. Sok z ananasa dobrze zmiękcza mięso, poprzez obecność bromeliny, która rozkłada białka. 

 

- Orzeźwiający napój

Sok z ananasa w połączeniu z wodą to niezwykle orzeźwiający napój. 

 


Powrót


Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym
Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved