Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Siła świadomości

Zachcianka czy głód?

Zachcianka czy głód?

Często nabieramy ochoty na zjedzenie czegoś, ale rzadko tak naprawdę wiąże się to z uczuciem głodu. Czasami po spożyciu posiłku czujemy, że chętnie zjedlibyśmy coś, mimo, iż jesteśmy syci. Okazuje się, że to nie głód a zwykła zachcianka! Jak je odróżnić?

 

Zachcianka to silna pokusa zjedzenia określonego produktu. Często wiąże się z nieprzyjemnym uczuciem w ustach, gardle a czasami całym ciele i wizualizacją danego dania . Głód natomiast objawia się po kilku-godzinnej przerwie od ostatniego posiłku a jego naturalnymi objawami są zwiększona ilość śliny w ustach czy wyraźne czucie smaku. 

 

Zachcianki towarzyszą zarówno osobom na diecie, jak i tym, nie przejmującym się kaloriami. Jednak dla osób odchudzających się, jest to prawdziwa zmora, szczególnie na początku diety, kiedy pojawiają się najczęściej.  Mają to do siebie, że przeważnie nie mijają, gdy chcemy je zaspokoić niewielką ilością pożywienia, a próba wyrzucenia ich z myśli powoduje, że uporczywie wracają i przeważnie kończy się to odstąpieniem od diety. 

 

Jak zatem sobie z nimi radzić? 

 

Po pierwsze nie toczmy wewnętrznej walki z samym sobą- niezdecydowanie zwykle kończy się porażką i pogorszeniem nastroju związanym z oznaką naszej słabości. Zachcianki mają to do siebie, że słabną z chwilą, kiedy postanowimy, że w żadnym wypadku nie odstąpimy od diety i zajmiemy się w danym momencie czymś innym, odwracającym uwagę. Gdy zachcianka odejdzie, z pewnością poczujemy zadowolenie i dumę, że udało nam się ją przezwyciężyć a dodatkowo wzrośnie nasza pewność siebie. Po takim sukcesie warto sporządzić notatkę:

 

- jak długo trwała?

- jakie było jej nasilenie, w stali 0-5

- jaką technikę zastosowałam, by zniknęła

 

A skoro mowa o technikach radzenia sobie z nimi, oto one: 

 

Techniki mentalne:

 

1.Nazwijmy uczucie- „to tylko zwykła zachcianka. Co prawda jest silna i uciążliwa, ale z pewnością to nie głód, więc nie wymaga natychmiastowej interwencji!”.

 

2.Stanowczość- powiedzmy sobie: „Nie warto ulegać zachciance dla krótkiej chwili przyjemności, potem będę się czuła fatalnie a moja pewność siebie z pewnością zmaleje”.

 

3.Nie pozostawiajmy sobie wyboru- bez toczenia wewnętrznej walki. Powiedzmy sobie „Nie ma mowy, nie odstąpię od diety i nie zniweczę swoich dotychczasowych wysiłków, musze zająć się czymś innym, bo nie pokonam jej jeżeli będę się wahać”.

 

4.Powiedzmy sobie: „Wytrzymam! A za chwilę będę  czuć dumę!”.

 

5.Wyobraźmy sobie konsekwencje- to, co  w ustach, jak długo będzie trwało jedzenie? Jak dugo będzie trwała przyjemność?  Zwizualizujmy sobie dalszy ciąg- to o czym myślimy, gdy jest za późno- zdenerwowana, zrezygnowana, jedząca coraz więcej, czująca się coraz gorzej? Przypomnijmy sobie ile razy wcześniej zdarzało się nam poddać kiedy obiecywaliśmy,  że już tak nie będzie, jak się źle czuliśmy.

 

6.Przypomnijmy sobie dlaczego chcemy się nauczyć panować nad zachciankami.

 

 

Techniki behawioralne:

 

1.Oddalmy się od jedzenia- nawet wyjdźmy z domu.

 

2.Napijmy się wody  z cytryną.

 

3.Odprężmy się-  zastosujmy techniki relaksacyjne, oddychanie nosem powoli licząc do 4 przy wdechu i wydechu, płytko pozwalając klatce piersiowej wznosić się i opadać, 3 minuty ćwiczeń powinny już pomóc.

 

4.Zajmijmy się czymś.

 

Dobrym sposobem jest przygotowanie sobie karty odwracającej uwagę, spiszmy czynności, które mogą nam pomóc, jak: rozmowa przez telefon, sprawdzenie e-maila, zabawa z dzieckiem lub zwierzakiem- możliwości jest tak wiele! 

 

Możemy przejąć kontrolę nad zachciankami i wyzwolić się z niewoli własnych słabości! To nie jest takie trudne! 

 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
katekate mnie zawsze dopadały te zachcianki jak byłam na diecie, przeważnie na słodycze
Dodano: 2013-08-14
magdalenka77 ja czasami jak mam zachciankę na coś to wyobrażam sobie to i prawie już czuję smak tego w ustach, niestety przeważnie są to produkty którym daleko do zdrowych...
Dodano: 2013-08-13
jolanta75 już wielokrotnie rezygnowałam z diet bo nie wytrzymywałam pokus i raz jadłam czekoladę, raz ciasteczko i ostatecznie rzucałam dietę, można tu znaleźć na prawdę cenne porady, dobrze że powstał taki portal. myślę że może pomóc wielu osobom borykającym się z nadwagą
Dodano: 2013-08-13
ewuniabp62 fajne i pomocne artykuły :)
Dodano: 2013-08-13
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved