Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Siła świadomości

Postanowienia noworoczne, czyli od Nowego Roku- odchudzam się!

Postanowienia noworoczne, czyli od Nowego Roku- odchudzam się!

Wielu moich pacjentów odkłada postanowienie o rozpoczęciu zdrowszego odżywiania na styczeń. Powód? Cóż, święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester z pewnością nie sprzyjają diecie i zmianom. Wolimy na spokojnie rozpocząć nowy etap w naszym z życiu wraz z Nowym Rokiem. Jak się do tego zabrać by nie skończyło się „jak zwykle”? 

 

Po pierwsze zastanówmy się jaki jest powód tego, że nasze ciało nie do końca wygląda tak jak byśmy tego chcieli. Nie zawsze bowiem wynika to z nadmiaru jedzenia i zwykłe, typowe MŻ niewiele tu zdziała na dłuższą metę. Poza tym nawet jeśli rzeczywiście zbyt duża ilość pożywienia jest przyczyną nadwagi musimy mieć świadomość, że chwilowe zmniejszenie posiłków niekoniecznie spowoduje utratę wagi. Obsesyjne liczenie kalorii nie ma sensu, ponieważ nasz organizm inaczej metabolizuje kalorie w zależności od pochodzenia- inaczej z białek, tłuszczów i węglowodanów. Najwięcej pracy organizm potrzebuje do spalenia białek, potem tłuszczów a następnie węglowodanów, szczególnie prostych, które jak sama nazwa wskazuje mają nieskomplikowaną budowę chemiczną. Ich trawienie przebiega dla naszego organizmu na tyle niezauważalnie, że w konsekwencji szybko czujemy głód i sięgamy po kolejną przekąskę. 

 

Jeśli pragniemy zatem zgubić nadmiar kilogramów, zamiast drastycznie zmniejszać ilość posiłków, zacznijmy jeść regularnie, w odstępach 3-4 godzinnych, po to by dać sygnał, że nasz organizm nie ma potrzeby kumulować na zapas, tylko może spokojnie trawić na bieżąco. Pamiętajmy o bardzo ważnej rzeczy- nie do końca sama waga jest wyznacznikiem tego jak wyglądamy. Wyobraźmy sobie dwie osoby ważące tyle samo- 50kg? 60kg? 80kg? Mogą mieć nawet podobny wzrost. Jedna z nich posiada dużo mięśni (które ważą więcej niż tkanka tłuszczowa!) a druga – tkankę tłuszczową. Mimo, iż ważą tyle samo, ich ciała wyglądają inaczej. Dlatego same cyferki na wadze, nie są tak istotne. Liczy się proporcja pomiędzy tkanką tłuszczową a masę mięśniową. By to sprawdzić można udać się do każdego gabinetu dietetycznego i poprosić o samą analizę, która nie powinna być kosztowna a sam pomiar trwa kilka sekund. Najprostszą wersję analizatora domowego możemy kupić poniżej 100zł. 

 

Jeśli nasza tkanka tłuszczowa rzeczywiście przekracza normę zalecaną przy naszym wzroście i wieku, pomyślmy co może być tego przyczyną poza dodatnim bilansem energetycznym. Może gubią nas słodycze? Może jemy pod wpływem różnych emocji- z nudów, ze stresu? Może nie potrafimy trzymać się diety podczas wyjść na miasto, do przyjaciół, restauracji? A może nie mamy motywacji lub wsparcia ze strony bliskich? W swojej pracy zawodowej spotkałam się już z przeróżnymi blokadami, które skutecznie uniemożliwiały bycie na diecie nawet z ułożonym przez specjalistę jadłospisem. Z praktyki wiem, że kartka przyjmie wszystko, to że jadłospis jest doskonale zbilansowany, nie oznacza, że sobie z nim poradzimy. Wymaga to oczywiście dużego samozaparcia i zaangażowania. Musimy wiedzieć po co to robimy i jeśli już robimy to tylko dla siebie i dla własnego zadowolenia. 

 

W kolejnych artykułach, postaram się pomóc walczyć z przeciwnościami, jakie pojawiają się wraz z rozpoczęciem diety. A bądźcie pewni, że się pojawią prędzej czy później. Im bardziej będziemy na nie przygotowani, tym mniej nas zaskoczą i razem damy sobie radę. W końcu łączy nas wspólny cel- sprawić by żyło się Wam bardziej komfortowo!

 

Mgr inż. Kamila Poleszak-Najda 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved