Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Siła świadomości

Dieta a święta

Dieta a święta

Rozpoczął się grudzień, więc wszyscy czujemy już atmosferę zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. To magiczny czas, lecz z doświadczenia wiem, że dla osób borykających się z dietą, czas również i wyjątkowo trudny. Jak radzić sobie z tą sytuacją?

 

W swojej pracy zawsze staram się podchodzić do diety i odchudzania w sposób jak najbardziej ludzki. Święta zaliczają się do tzw. „wyjątkowych okoliczności”, takich jak wyjścia do restauracji, imprezy firmowe, urodziny, wakacje itp. Na ten okres warto obrać sobie swojego rodzaju strategię. Liczy się poczucie kontroli nad sytuacją.  Gdy ją mamy, nie stresujemy się i łagodniej przezwyciężymy nawet i kilka deko więcej na naszej wadze. Tak! Nie bójmy się wziąć pod uwagę i taką okoliczność. Oczywiście tkanka tłuszczowa nie tworzy się w ogromnych ilościach w czasie 2-3 dni, być może mała ilość błonnika a duża tłuszczu i cukru mogą sprawić, że nasz system trawienny będzie pracował wolniej, będziemy się czuć ociężali jakbyśmy przytyli 5kg. Problem pojawia się wówczas, gdy załamani stwierdzamy, że te 3 dni spowodowały zaprzepaszczenie naszej dotychczasowej pracy i rezygnujemy z dalszego kontynuowania naszej diety. Błąd! Nawet jeśli zyskaliśmy te 0,5-1kg to nic takiego! Wracamy po świętach do dalszej pracy nad nową sylwetką!

 

Są osoby tak zdeterminowane, że mimo tak wyjątkowego czasu trzymają się swoich jadłospisów i nie spożywają potraw typowo wigilijnych. Jednak takich przypadków nie spotkałam zbyt wiele i nie ma w tym nic złego. Zawsze namawiam pacjentów by zastanowili się czy wolą popróbować wszystkiego ze stołu jednak w rozsądnych ilościach lub ewentualnie z jakich produktów czy dań są w stanie zrezygnować a z jakich na pewno nie. 

 

Jeśli to my urządzamy święta, zastanówmy się jak możemy sprawić by typowe świąteczne dania były nieco lżejsze i bardziej „zdrowe”. Może zamiast smażyć karpia, możemy go upiec? Śledzie przygotować w jogurcie naturalnym z koperkiem zamiast śmietany? A może zamiast sałatek z majonezem dodajmy do nich sos na bazie oliwy i soku z cytryny? Boczek czy kiełbasę w bigosie zastąpmy chudą wołowiną? Kolejny problem to słodkości. Święta niewątpliwie kojarzą nam się z różnymi wypiekami- być może warto ich w tym roku zrobić mniej  Nie zapominajmy o błonniku, który przyspiesza perystaltykę naszych jelit i może pomóc nam w wyeliminowaniu uczucia ciężkości. Jak zwiększyć jego ilość podczas świątecznej wieczerzy? Pamiętajmy zatem o pieczywie razowym, brązowym ryżu, grubych kaszach, warzywach i owocach. A co do picia? Od lat święta kojarzą nam się z reklamą znanego napoju gazowanego- któż z nas nie zna charakterystycznego, błyszczącego od lampek tira?  Zamiast tak potężnej dawki cukru pijmy wodę z cytryną i miętą, które przyspieszą nasz spowolniony przez nadmiar kalorii i brak ruchu- metabolizm. Do tego herbata z imbirem? Dlaczego nie! No i alkohol, który często lekceważymy a jest on dawką potężnej ilości kalorii. Wszelkie alkohole „ciężkie”, jak wódka, whisky czy brandy są mocno kaloryczne, a umówmy się wódki nie pijemy by się rozkoszować jej smakiem, więc zwykle nie kończy się na jednym kieliszeczku. Lampka wina wytrawnego z pewnością nam jednak nie zaszkodzi. 

 

W święta warto także stosować się do kluczowego moim zdaniem aspektu diety a mianowicie regularnych posiłków. W żadnym wypadku nie polecałabym głodowania aż do kolacji wigilijnej by móc zjeść więcej pyszności świątecznych! Spowolnimy sobie metabolizm i możemy być pewni, że nic dobrego to nie spowoduje. Warto więc zjeść kilka mniejszych posiłków w ciągu dnia. Nie zmniejszaj drastycznie swoim posiłków również i po świętach! Wróć po prostu do swoich zaleceń żywieniowych sprzed świąt i zwiększ aktywność fizyczną.

 

A jeśli już mowa o aktywności fizycznej a właściwie jej brak w święta. Może warto rozważyć rodzinny spacer po obiedzie świątecznym? Nikt nie każe nikomu biec od świątecznego stołu wprost do fitness klubu, ale spacer jest jak najbardziej na miejscu. Pójście na pasterkę to także forma aktywności, nie zapominajmy o tym! 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved