Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Siła świadomości

Świadome odżywianie

Świadome odżywianie

Antonio de Mello, psychoterapeuta, autor „Przebudzenia”,powiedział niegdyś niezwykle mądre słowa: „świadomość to doświadczanie codziennej chwili. Masz ją lub nie. Ilu ludzi spędza swoje życie, żywiąc się nie strawą, ale samym menu? Menu jest tylko wskaźnikiem czegoś, co można dostać. Chcemy zjeść stek a nie słowa”. Jak je rozumieć?

 

W dzisiejszych czasach, w których pędzimy nie mając czasu by zwolnić, skupić się na jednej z naszych najważniejszych potrzeb jaką jest jedzenie,  te słowa zdają się mieć kluczowe znaczenie w pojmowaniu pojęcia „świadome żywienie”. Czym ono jest?

 

 Jest to działanie, podczas którego to właśnie Ty i nikt poza Tobą,  podejmuje świadomą  decyzję i dokonuje wyboru. Jak zmienić nawyki żywieniowe a co się z tym ściśle wiąże styl życia bez poznania siebie, swoich zachowań, które często są automatyczne? Czy zdarza się nam spożywanie posiłku w biegu, na stojąco, przy telewizji, włączonym laptopie i wielu innym czynnościom odwracającym uwagę? Pamiętajmy, że nasz umysł jest wtedy skupiony na czym innym niż jedzenie! Często nie wiemy nawet kiedy posiłek został zjedzony. Coś przegapiliśmy- smak, zapach, teksturę, ilość pożywienia, która wystarczyła by zaspokoić głód i tą, którą zjedliśmy mimo , iż już byliśmy syci.

 

 

 

Badania przeprowadzone na Harvardzie dowiodły,  iż spożywając posiłek podczas oglądania TV czy czytania książek , proces trawienia jest o 30-40% mniej efektywny niż gdybyśmy byli skupieni na jedzeniu i skoncentrowani  na  sobie oraz na tym, co znajduje się na naszym talerzu. Jedząc świadomie jemy mniej!

 

 

Próbujmy być zatem uważni podczas spożywania posiłków. Nasze czynności nie są automatyczne! Wszystko co robimy (także gdy sięgamy po coś do jedzenia) poprzedza jakaś myśl bądź ciąg myślowy! Uczmy się poznawać swoje myśli i siebie samych, słuchać swoich potrzeb. Podczas spożywania następnego posiłku spróbujmy skupić swoją uwagę na każdym włożonym do ust kęsie, przeżujmy go dokładnie, obserwujmy jakie doznania wywołuje to w naszym ciele oraz to kiedy czujemy się syci. Pamiętajmy, że skuteczne wprowadzanie zmian w  swoje życie jest silnie związane ze świadomym działaniem, tylko działając w oparciu o swoje własne świadome wybory i decyzje, związane z prawidłowym odżywianiem czy aktywnością fizyczną zwiększamy szanse na osiągnięcie sukcesu, a miarą tego sukcesu będzie niewątpliwie nasze zdrowie. 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
katekate ja notorycznie jem posiłki w biegu, szczególnie rano
Dodano: 2013-08-14
paulinka15 normalnie czytałam ten artykuł i widziałam siebie na kanapie przed tv z miską chipsów i nawet nie wiem kiedy- miska pusta :(
Dodano: 2013-08-13
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved