Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Porady / Jedz powoli

Jedz powoli

Jedz powoli

Wiesz już, jak ważne jest jedzenie na siedząco. Teraz dowiesz się o jedzeniu w pośpiechu, które także utrudnia uzyskanie dobrych efektów w odchudzaniu. Kiedy nie zwracasz uwagi na to co jesz, nawet po zjedzeniu pożywnego i kalorycznego posiłku możesz stwierdzić, że wcale się nie najadłaś/eś. To kolejny ważny aspekt, który warto notować  w Dzienniku Diety ! 

 

Musimy sobie uświadomić, jak ważne jest jedzenie posiłków powoli. Gdy się tak dzieje, umysł ma czas zarejestrować kiedy jesteś syty. Dodatkowo gdy widzisz swój talerz, delektujesz się jedzeniem, każdym kęsem, czujesz zadowolenie. Twój nastrój i psychiczne nastawienie mają ogromne znaczenie podczas procesu odchudzania i wdrażania nowych nawyków żywieniowych. 

 

Badania naukowe jednoznacznie dowodzą, że jedząc powoli jemy mniej! Dodatkowo, w dzienniku diety mamy parametr „poziom głodu”. Warto odnotowywać poziom głodu nie tylko przed posiłkiem ale także, bezpośrednio po oraz… 15-20 minut po posiłku. Dlaczego? Ponieważ między chwilą wypełnienia żołądka a chwilą gdy mózg otrzyma informację, że jesteśmy syci upływa właśnie tyle czasu!  Spróbuj zrobić test- odejdź od stołu w momencie kiedy czujesz, że mogłabyś jeszcze coś zjeść, odczekaj ten czas i zastanów się czy jesteś syta? To naprawdę działa! 

 

Wszystko to dobrze brzmi, ale jeśli na co dzień jemy szybko, zmiana tempa będzie wymagała wyćwiczenia, uwagi i treningu. Wszystkie czynności zautomatyzowane są trudne do zmiany. A zmiany nauczonych nawyków będą z początku wydawały się nienaturalne. 

 

Swój trening rozpocznij od tego, że podczas posiłku odkładaj sztućce co jakiś czas i odczekaj 10-20 sekund. Dodatkowo możesz ustawić sobie np. w telefonie komórkowym sygnał dźwiękowy co 2-3 minuty, na ten sygnał odkładaj na chwilę sztućce. By spowolnić tempo posiłku, podczas posiłku pij wodę. Niektórym w przypominaniu o powolnym jedzeniu pomaga jakaś zmiana otoczenia podczas spożywania posiłku- obrusu, talerza, podkładki, sztućców. Za każdym razem jak zwrócisz uwagę na tę nowość przypomnij sobie, że masz jest powoli. Jedzenie gorących posiłków także poniekąd zmusza nas do jedzenie zwolnionego. Najłatwiejszą metodą jest po prostu zerkanie na zegarek o której rozpoczynasz posiłek a o której kończysz. Postaraj się z każdym następnym posiłkiem wydłużać czas. 

 

Pamiętaj także o najważniejszym aspekcie- wsłuchaj się w swój organizm. Zarejestruj w którym momencie stajesz się syta/y. 

 

 

Jak zwiększyć zadowolenie z posiłków?

 

- jedz w spokoju- im mniejszy stres odczuwamy podczas jedzenia, tym łatwiej zwracamy uwagę na to co jemy, jesteśmy bardziej uważni i jemy mniej.

- skupiaj się na jedzeniu- delektuj się wyglądem , smakiem, teksturą, konsystencją każdego kęsa.

- naucz się jeść, gdy coś rozprasza Twoją uwagę- wyeliminuj spożywanie posiłków przy telewizji, komputerze, książce. Pozostaje kwestia osób, z którymi wspólnie jesz. Postaraj się mimo prowadzenia rozmów pamiętać, by kontrolować tempo jedzenia. 

 

Jedną z najczęstszych przeszkód do zapewnienia sobie spokoju podczas spożywania posiłków są małe dzieci. Oczywiście trudno jest koncentrować się na swoim talerzu i pamiętać o spokojnym i powolnym jedzeniu, gdy naszą uwagę wciąż absorbują nasze pociechy. Tutaj musimy poprosić o pomoc najbliższych. Kiedy jecie razem, staraj się jeść tak wolno jak tylko się da, gdy dzieci odejdą od stołu, niech od jedzenie oderwie się ktoś jeszcze by móc je popilnować, Ty spokojnie dojedz swój posiłek. Przy następnym posiłku może nastąpić zamiana- Ty odejdź razem z dziećmi i po zjedzeniu przez  kogoś, kto zajmie się nimi – wróć do jedzenia (powolnego!). 

 

Najczęściej pojawiającym się problemem jest jedzenie śniadań w biegu. To już plaga naszych zaganianych czasów. Lecz śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i musi zostać spożyty na siedząco i powoli. Wielu z nas po prostu nie wyrabia się ze wszystkimi czynnościami rano (szczególnie gdy trzeba dodatkowo zająć się przygotowaniem dzieci do szkoły). Rada jest najprostsza- postaraj się przełożyć jak najwięcej czynności porannych na wieczór. Grunt to organizacja! Przygotuj ubranie dla siebie i dzieci, spakuj drugie śniadanie lub inne posiłki jeżeli bierzesz je sobą, posprzątaj dom przed pójściem spać. Niestety trzeba sobie powiedzieć jasno- bez jedzenia śniadania efekty odchudzania będą marne. To najważniejszy posiłek dnia, który ma zapewnić siłę na kilka godzin! Bierz pod uwagę ile czasu mija od ostatniego posiłku-kolacji  2-3 godziny przed snem. Oczywiście organizm podczas nocnego odpoczynku też zwalnia przemianę materii, jednak jeśli nie przejedliśmy się na kolację, rano powinniśmy odczuwać głód. Jeżeli zjemy dopiero w pracy lub w samochodzie organizm będzie zwalniał metabolizm a efektów odchudzania nie będzie, co wywoła frustrację i zapewne spowoduje odejście od diety. 

 

Zrozumienie konieczności jedzenia powoli jest niezwykle ważne. Zwróćmy uwagę, na fakt iż od dziecka mamy wpajane jedzenie na szybko. Czy my naszym dzieciom nie mówimy „jedz szybciutko bo mama się spóźni”. To niestety rodzi złe nawyki. My też jako dorośli czujemy, że musimy w danej chwili zjeść szybko, bo sprawimy komuś kłopot. Dość tego! Nie możemy rezygnować z własnych potrzeb! Naprawdę zasługujesz na możliwość delektowania się posiłkiem i zasługujesz na trwałą zmianę swoich nawyków żywieniowych, które doprowadziły do tego,  iż borykasz się z wagą. Sądzisz pewnie, że w swoim zapracowanym życiu nie masz po prostu czasu na to by jeść powoli. To nieprawda- owszem wymaga to zmiany swojego rytmu dnia, ale ten czas na prawdę da się znaleźć. Pomyśl, że gdybyś był zmuszony stosować zabiegi medyczne by uratować swoje zdrowie znalazłbyś czas- to jest równie ważne dla zdrowia. 

Powrót

Aby dodać komentarz trzeba być zalogowanym
Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved