Pulszdrowia

Portal Twoich możliwości
Prowadzony przez ekspertów
Obejmujemy Patronat:

Cykl konferencji "Współczesne kierunki działań prozdrowotnych", które odbywają się październik 2013-czerwiec 2014, Warszawa

III Maraton Aqua Fitness, Lublin

Targi Zdrowo Zakręcone, Lublin

II Spotkanie z Psychodietetyką Praktyczną, Warszawa

Akcja Aqua Fit-poczuj lekkość- autorski program prozdrowotny

Rozpoczęcie współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki


Aktywnie po zdrowie

Bez względu na wszystko... ODDYCHAJ!

Bez względu na wszystko... ODDYCHAJ!

Oddech to życie. Gdy się rodzimy bierzemy pierwszy wdech, umierając wypuszczamy ostatni wydech(…) To składnik bioenergii w czystej postaci. Oddychanie – bezwarunkowa funkcja organizmu, działająca zarówno z naszym świadomym udziałem, jak i bez naszej kontroli. Z tego powodu bardzo często nie dostrzega się potencjału, jakie niesie ze sobą świadome oddychanie.

 

Nawiązując kontakt z oddechem jesteśmy w stanie pobudzić się lub zrelaksować. To długość i głębokość wdechu i wydechu pomaga nam podczas treningu. Bez dobrej techniki oddychania nie poczynimy progresów w określonych dyscyplinach sportowych, którymi się zajmujemy. Oddychanie, poza tym,że dostarcza naszym komórkom tlenu i pozbawia ich dwutlenku węgla ( we współpracy z układem krążenia oczywiście ), reguluje także temperaturę naszego ciała, wspiera proces przemiany materii a więc trawienia i wydalania. Nawiązując do funkcji termoregulacji, ale także oddziałując na nasze zmysły, czyli układ nerwowy i samopoczucie, posługując się alegorią do naturalnych żywiołów, możemy oddechy podzielić na 4 kategorie :

 

- oddech ZIEMI – stabilizujący, regulujący, równoważący, najczęściej spotykany w oddychaniu na co dzień – wdech jest przez nos i wydech jest przez nos, obie fazy podobnej długości

- oddech WODY – wychładzający, wyciszający, uspokajający, polecany przy relaksie oraz odpoczynku – wdech jest przez nos, a wydech przez usta, wydłuża się fazę wdechową

- oddech OGNIA – pobudzający, energetyzujący, rozgrzewa, poleca się go w chłodne dni, aby dodać sobie energii – wdech jest przez usta a wydech jest przez nos, wydłużona faza wydechu

- oddech POWIETRZA – lekki, aktywizuje, odżywia, najczęściej w ten sposób oddychamy przy wysiłku wysokiej intensywności, aby dobrze wentylować płuca i zapewnić stały dopływ substancji odżywczych do tkanek, wdech i wydech jest przez usta, obie fazy oddechu mają podobną długość

 

Z oddechem zintegrowane są wszystkie części naszego ciała, możemy wspomagać pewne procesy zachodzące wewnątrz organizmu pokierowanym oddechem . Oddychając szybko i intensywnie przyspieszymy proces oczyszczania organizmu z toksyn, oraz pobudzimy się do działania w określonej sprawie. Pomaga tutaj podnoszenie ramion ponad linię głowy – UWAGA ! taki oddech podnosi ciśnienie krwi. Oddychając z wydłużeniem fazy wydechowej powiększamy swoją pojemność życiową płuc, co pomaga obniżyć ciśnienie , rozluźnić przeponę i serce, zregenerować organizm po jakiejś sytuacji stresowej (regularnie stosowany pomaga zwiększać próg odporności na stres dnia codziennego ).. Sprzyjają mu pozycje odwrócone tzn. takie, kiedy głowa znajduje się poniżej poziomu serca.

Nawiązując kontakt z oddechem łączymy się z naszym wnętrzem, sprzyja to koncentracji, uważnej obecności, pełnemu doświadczaniu TU i TERAZ, pomaga stawiać czoła przeciwnościom, zdystansować się do kwestii trudnych, jak również wspomaga przeżywanie tych ekstatycznych momentów, zachwytu i radości. Kiedy jest Ci źle, smutno, skup się na oddechu, rozluźnij barki, zrzuć, dosłownie, ciężar emocji z siebie z głośnym, pogłębionym wydechem. Podczas treningu oddychaj świadomie, steruj oddechem dodając sobie energii lub rozkładając swoje siły. Oddech to siła, wiedzą o tym mistrzowie wschodnich sztuk walki, którzy skupionym ruchem, połączonym z oddechem rozwalają sterty cegieł lub łamią deski.

 

Zachęcam do zaprzyjaźnienia się ze swoim oddechem, do zauważenia go i jego ogromnej mocy. Do oddychania pełną piersią i rozluźnioną przeponą. Tak jak wtedy, kiedy się śmiejemy, gdy krzyczymy, śpiewamy. Nie bójmy się wspomagać w wyrażaniu siebie oddechem, wyjdzie nam to tylko na zdrowie.

 

Monika Borchulska

Trener 

Powrót

Podaj kod z obrazka:

Podaj wynik równania: 5+3 = ?


Komentarze
Brak komentarzy
Nasi partnerzy Food forum Food forum Kalkulator kalorii
Oblicz ile kalorii spalasz w czasie różnych czynności

(kg)

(min)


Sprawdź także: Porównujemy produkty Dodaj nową firmę Dieta tygodnia

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Dieta przy stłuszczeniu wątroby

Zobacz wszystkie diety tygodnia


Przepis tygodnia

Sałatka Waldorf

Sałatka Waldorf

Sprawdź wszystkie przepisy


Produkt tygodnia

Ziemniaki

Ziemniaki

Produkty tygodnia

Sprawdź zdrową żywność


Wiadomości

Bądź na bieżąco

Zobacz wszystkie

Ostatnie oceny

Oceny użytkowników

PulsZdrowia.pl © 2016 All Rights Reserved